Om Bétina

Dansen har varit en självklar del av mitt liv sedan jag var fyra år. Redan som barn var jag fast besluten att bli ballerina – en dröm som krävde hårt arbete och ofta fick mig att ifrågasätta mitt val. Men vid 20 års ålder blev drömmen verklighet när jag blev anställd på Stockholms Kungliga Operan.

Jag är född och uppvuxen i Frankrike och har utbildat mig i Paris, London och Köpenhamn. Det som skulle vara ett kort äventyr blev istället en lång solistkarriär – och ett nytt hemland. Balettdansaryrket är intensivt, ibland på gränsen till utmattning, men också fyllt av passion och känsla.

Efter min pensionering från scenen kom Studion till mig (2011), och undervisningen har vuxit till en central del av mitt liv. Jag älskar att se elever få aha-upplevelser, bättre kroppskontroll och – inte minst – ha roligt.

"När man är i studion glömmer man bort alla bekymmer." Det hör jag ofta, och jag håller med. Dans och träning kan omvandla tung energi till lätthet.

Genom åren har jag varit koreograf, balettmästare vid Ulriksdals Slottsteater, skapat föreställningar för barn och vuxna, hållit Master Classes i Paris och Rom samt fördjupat mig i historisk dans. Jag har även studerat Bas-Medicin, utbildat mig inom Callanetics, Pilates, QiGong och diplomerat mig till livscoach och mindfulness-instruktör.

Jag står helst fri från specifika varumärken och erbjuder istället en helhet av all den kunskap jag samlat genom åren. När du kommer till studion är mitt mål att hjälpa dig utvecklas utifrån dina förutsättningar, landa i din kropp och varsamt pusha dig till nästa nivå.

Varmt Välkommen!
Bétina

Om Studion

Sven Olof Tropp tillhörde en anrik teaterfamilj i Stockholm under tidigt 1900-tal. Han var premiärdansare och senare balettmästare vid Kungliga Operan. År 1938 blev han den första ägaren av dansstudion, som sedan dess har varit en oavbruten plats för dans.

Sommaren 2011 fick jag en oväntad fråga från Marita Halldén, dåvarande ägarinnan – hon undrade om jag ville ta över studion. Det kom som en överraskning, och jag är oerhört tacksam för den möjligheten.

När större delen av Kungliga Baletten reste till Paris i början av 1900-talet för att bilda den berömda Ballets Suédois, blev det Sven Olof Tropps uppgift att hålla liv i det svenska kompaniet i Stockholm. Utan hans insatser hade kanske Kungliga Baletten inte funnits idag. Förutom att vara dansare och balettmästare var han även pedagog och koreograf. Hans hustru, Elly Holmberg, var också premiärdansös.

Jag har nu påbörjat ett litet forskningsprojekt om studions historia och välkomnar all information om dess bakgrund. Det känns i väggarna att denna plats har burit dans, skapande och glädje genom generationerna.

Bétina Marcolin

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.